کد خبر : 26674
تاریخ انتشار : دوشنبه 23 تیر 1399 - 9:43
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای قزاقستان و مبارزه هوشمندانه با کرونا بسته هستند

قزاقستان و مبارزه هوشمندانه با کرونا

قزاقستان و مبارزه هوشمندانه با کرونا

به دنبال انتشار مطالب یک‌سویه و غیرواقعی در برخی رسانه‌های بین‌المللی درباره وضعیت بیماری کووید-۱۹ در قزاقستان، سفارت این کشور در ایران گزارشی از روند مبارزه دولت نورسلطان با کرونا را در اختیار تبریز جوان گذاشت که بدین شرح است: با وجود پیشرفت‌هایی که در زمینه مبارزه با کرونا در برخی مناطق جهان حاصل شده،



به دنبال انتشار مطالب یک‌سویه و غیرواقعی در برخی رسانه‌های بین‌المللی درباره وضعیت بیماری کووید-۱۹ در قزاقستان، سفارت این کشور در ایران گزارشی از روند مبارزه دولت نورسلطان با کرونا را در اختیار تبریز جوان گذاشت که بدین شرح است:

با وجود پیشرفت‌هایی که در زمینه مبارزه با کرونا در برخی مناطق جهان حاصل شده، تجربه جهانی نشان می‌دهد که فاصله ما تا برچیده شدن ویروس کرونا زیاد است. موارد جدید ابتلا به این بیماری در بسیاری از کشورها گزارش می‌شود. احتمالا آمریکا برجسته‌ترین کشوری است که با موارد جدید ابتلا دست به گریبان شده است. شماری از کشورهای اروپایی، مانند اسپانیا و آلمان هم به‌ناچار، برخی مقررات قرنطینه را دوباره اعمال کرده‌اند.

دولت قزاقستان همواره اعلام کرده‌ که این کشور نیز نمی‌تواند با مشکل کرونا ساده‌انگارانه برخورد کند.

بدیهی است که قزاقستان هم دورانی پرچالشی را می‌گذارند. با این حال، ما با اغراق‌هایی درباره وضعیت کشور رو به رو بوده‌ایم. برای مثال اخیرا در برخی رسانه‌های بین‌المللی گفته شد که قزاقستان یکی از سریع‌ترین نرخ‌های رشد کووید-۱۹ را دارد.

متاسفانه این اظهارات، باعث سوءتفاهم‌هایی درباره وضعیت همه‌گیری در قزاقستان، چه در سطح جامعه و چه در سطح رسانه‌ها شد.

این اطلاعات که شمار مبتلایان در قزاقستان افزایش یافته است، نادرست نیست. اما همزمان باید به چند نکته توجه داشت.

نخست اینکه در سنجش آمارهای قزاقستان از ابتدای ماه ژوئیه (۱۱ تیر)، موارد ابتلای بی‌نشان کووید-۱۹ نیز در نظر گرفته شد.

این اقدام، آمار کلی کرونا را طبعا بالا برد. نکته دوم این است که قزاقستان بر شمار آزمایش‌های تشخیص کرونا افزوده است. تاکنون یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر در این رابطه آزمایش داده‌اند. اکنون روزانه تقریبا از ۱۴ هزار نفر در سراسر کشور، آزمایش کرونا گرفته می‌شود که این تعداد از آمار آزمایش‌های روزانه در فرانسه، آلمان، کانادا و خیلی کشورهای دیگر، بیشتر است. مشخصا کشور قزاقستان از نظر تعداد آزمایش‌های روزانه، رتبه ۱۹ جهان را در اختیار دارد. طبعا همه اینها آمارهای رسمی را افزایش می‌دهد.

‌اکنون شمار مبتلایان ثبت‌شده در قزاقستان حدود ۵۰ هزار نفر، شامل بیش از ۲۵ هزار مبتلای نشان‌دار و بیش از ۲۳ هزار مبتلای بی‌نشان است. همچنین حدود ۱۴۰۰ مورد ابتلای جدید، هر روز ثبت می‌شود که افزایشی سه درصدی را نشان می‌دهد.

بیش از نیمی از مبتلایان به طور کامل درمان شده‌اند و بیش از ۲۳ هزار نفر همچنان تحت درمان هستند. ۲۶۰ مبتلا نیز تا امروز جان باخته‌اند.

نرخ گسترش ویروس در ماه ژوئن، ۱.۳ بود. در هفته گذشته، این آمار به ۱.۰۵ کاهش یافت و طبق اعلان دانشگاه جان هاپکینز، قزاقستان در جدول جهانی نرخ ابتلا، جایگاه ۳۵ را در اختیار دارد.

از سوی دیگر، نرخ مرگ و میر ناشی از کرونا در قزاقستان، فقط نیم درصد است. در مقایسه، این نرخ در آمریکا ۴.۴ درصد و در روسیه، ۱.۵ درصد گزارش شده است. افزون بر این، قزاقستان از نظر تعداد مبتلایان در هر یک میلیون نفر، جایگاه ۵۴ و از نظر نرخ مرگ و میر ناشی از کرونا، جایگاه ۱۱۳ را دارد.

همه این آمارها نشان می‌دهد که وضعیت همه‌گیری در قزاقستان تحت کنترل است. به محض آنکه آمارها در ماه ژوئن (خرداد و تیر) افزایش یافت، دولت تصمیم‌های تازه‌ای را برای مبارزۀ به‌هنگام با همه‌گیری اتخاذ کرد. اعمال دوباره مقررات قرنطینه، یکی از این تصمیمات بود. نتایج نخستین دور از محدودیت‌های اجتماعی که از اواسط مارس تا اواسط مه (فروردین تا خرداد) اعمال شد، نشان داد که قرنطینه و فاصله‌گذاری اجتماعی، موثر بوده است. شمار موارد تایید شده ابتلا، در دوره یادشده، ثابت ماند.

انتظار می‌رود دوره قرنطینه دو هفته‌ای جدید هم به ثبات وضعیت، کمک کند. افزون بر این، سه بیمارستان تخصصی عفونی در شهرهای نورسلطان (آستانه)، آلماتی و چیمکند تاسیس شد.

همچنین تجهیزات مورد نیاز در اختیار کلینیک‌های مناطق دیگر نیز قرار گرفت. قرنطینه دوهفته‌ای، در ۱۹ ژوئیه (۲۹ تیر) پایان خواهد یافت.

بر اساس مقررات قرنطینه، اجتماع یا پیاده‌روی افراد در سطح جامعه تا حداکثر سه نفر مجاز است. تاسیساتی مانند آرایشگاه‌ها، باشگاه‌های سرپوشیده، سواحل، پارک‌های آبی، اماکن فرهنگی و تفریحی، اماکن مذهبی و مهدکودک‌ها موقتا تعطیل شده‌اند.

مانند سابق، ۸۰ درصد از کارکنان سازمان‌ها و شرکت‌های عمومی دورکاری می‌کنند. البته این محدودیت در مورد تاسیسات و کارخانه‌هایی که خط تولید شبانه‌روزی دارند، مراکز کشاورزی روباز، مراکز بهداشتی، فروشگاه‌ها و بازارهای روباز اعمال نمی‌شود.

برخی دیگر از کسب و کارها، مانند تعمیرگاه‌ها نیز می‌توانند با رعایت پروتکل‌های پیشرفته بهداشتی، به کار خود ادامه دهند.

پروازهای بین‌المللی طبق برنامه و مقررات تعیین‌شده به کار خود ادامه خواهند داد، اما پروازها و راه‌آهن داخلی، با محدودیت‌هایی مواجه خواهند بود. اتوبوس‌رانی شهری و بین‌شهری نیز در مدت قرنطینه تعطیل است.

همان‌گونه که پرزیدنت قاسم جومارت توقایف رئیس‌جمهوری قزاقستان به ‌تازگی گفت، بحران کرونا، پدیده‌ای گذراست و دشواری‌های آن، موقتی خواهد بود.

قزاقستان منابع بهداشتی و اقتصادی لازم را برای پیروزی بر این بیماری و بازگشت به شرایط عادی در اختیار دارد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

css.php