کد خبر : 57255
تاریخ انتشار : دوشنبه 18 بهمن 1400 - 11:48
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای رشد ۳ برابری خطوط ریلی در کشور پس از انقلاب/ ریل ملی در تحریم‌ها صنعت راه‌آهن را نجات داد بسته هستند

رشد ۳ برابری خطوط ریلی در کشور پس از انقلاب/ ریل ملی در تحریم‌ها صنعت راه‌آهن را نجات داد

رشد ۳ برابری خطوط ریلی در کشور پس از انقلاب/ ریل ملی در تحریم‌ها صنعت راه‌آهن را نجات داد

‌به گزارش تبریز جوان به نقل از مدیریت ارتباطات و اطلاع رسانی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، عباس خطیبی اظهار داشت:‌ تا پایان سال ۱۴۰۱، پنج خط آهن کشور تکمیل و ۶۰۰ کیلومتر به  شبکه ریلی کشور افزوده می شود. وی ادامه داد: پروژه ریلی میانه-تبریز که حدفاصل میانه تا بستان


‌به گزارش تبریز جوان به نقل از مدیریت ارتباطات و اطلاع رسانی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، عباس خطیبی اظهار داشت:‌ تا پایان سال ۱۴۰۱، پنج خط آهن کشور تکمیل و ۶۰۰ کیلومتر به  شبکه ریلی کشور افزوده می شود.

وی ادامه داد: پروژه ریلی میانه-تبریز که حدفاصل میانه تا بستان آباد به بهره برداری رسیده است و قطعه بستان آباد – تبریز به طور ۴۴ کیلومتر اواخر امسال یا بهار سال آینده افتتاح می‌شود، راه‌آهن زاهدان-خاش به طول ۱۵۸ کیلومتر که یکی از خطوط ریلی مهم در حال احداث کشور است و مراحل نهایی اجرا را طی می‌کند، راه آهن همدان – سنندج که کردستان را به شبکه ریلی متصل می‌کند و سال آینده‌ آماده بهره‌برداری می شود، راه‌آهن میانه-اردبیل به طول ۱۶۵ کیلومتر که شهریور سال آینده افتتاح می‌شود و  راه آهن رشت – کاسپین در ۶ ماهه نخست سال آینده افتتاح خواهد شد.

معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌ها طول خط‌آهن در سال‌های قبل از انقلاب را ۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر اعلام کرد و گفت:‌ در حال حاضر ۱۴ هزار و ۲۷۰ کیلومتر مسیر ریلی در کشور احداث شده است که نسبت به پیش از انقلاب اسلامی رشد ۳ برابری داشته است.

وی با اشاره به اولویت‌بندی اجرای طرح های ریلی اظهار داشت: در توسعه خطوط ریلی کشور سه رویکرد مهم دنبال می شود که توسعه کریدور شمال- جنوب در درجه اول، توسعه کریدور ریلی شرق به غرب در درجه دوم و توسعه زیرساخت های ترانزیتی در مرحله سوم قرار دارد.

خطیبی کریدور ریلی شمال- جنوب کشور  را ۱۳ هزار کیلومتر و از بندر بمبئی هند تا هلسینکی پایتخت فنلاند عنوان و اظهار کرد: بخش بندرعباس تا آستارای آن در ایران قرار دارد که از بندرعباس تا رشت مسیر ریلی احداث شده است. از آنجا یک مسیر ریلی به سمت بندر کاسپین و دریای خزر می رود و یک مسیر به بندر انزلی می رسد و از آنجا و به شبکه ریلی آذربایجان اتصال می یابد.

 معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌ها با تاکید بر خودکفایی ۱۰۰ درصدی در زمینه مهندسی و تجهیزات ریلی بیان داشت: تنها حلقه مفقوده خودکفایی صنعت زیرساخت ریلی، ریل ملی بود که کارخانه ذوب آهن اصفهان  از ۳ سال قبل ریل ملی را تولید می‌کند و تمام تجهیزات آن اعم از شمش و آلیاژها و خود ریل در داخل تولید می‌شود. ما حتی در تراورس های بتنی و پیچ و ادوات هم وابسته به واردات بودیم اما الان همگی در داخل تولید می‌شوند حتی سالانه مجبور بودیم ۶۰ هزار تن ریل وارد کنیم که اگر صنعت ریل ملی نداشتیم تحریم‌ها، صنعت ریلی ما را فلج می‌کرد.

* تکمیل ۱۰۰۰ کیلومتر خط در سال ۱۴۰۱

وی با تاکید بر اینکه در صورت تأمین منابع این امکان را داریم که سال آینده یک‌هزار کیلومتر پروژه ریلی به مردم تقدیم کنیم گفت: از سه روش فاینانس داخلی، فاینانس خارجی و تهاتر، پروژه راه آهن رشت – آستارا تأمین مالی می‌شود که در حال مذاکره برای نهایی کردن این ظرفیت‌ها هستیم، همچنین راه آهن گرگان- بجنورد- مشهد از ظرفیت‌های ماده ۵۶، فاینانس و تسهیلات بانکی اهداف می‌شود.

وی افزود: فقط پروژه خط‌آهن چابهار- زاهدان بود که از ظرفیت صندوق توسعه ملی ساخته شد و با پیشرفت ۵۷ درصدی در حال احداث است. بدون تحقق منابع مالی امکان آغاز پروژه‌های ریلی وجود ندارد.

انتهای پیام/




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

css.php