خبر مهم برای متقاضیان خودروهای وارداتی/ شرط مهم برای ترخیص
به گزارش تبریز جوان به نقل از تبریز جوان، «احمد آقایی» سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت در یک گفتوگوی تلویزیونی درباره آزاد شدن واردات خودروهای مدل ۲۰۱۹ میلادی به بعد گفت: پس از ابلاغ این قانون به وزارت صمت، آییننامه ابلاغی را در بازه زمانی یک ماهه به دولت فرستادیم؛
به گزارش تبریز جوان به نقل از تبریز جوان، «احمد آقایی» سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت در یک گفتوگوی تلویزیونی درباره آزاد شدن واردات خودروهای مدل ۲۰۱۹ میلادی به بعد گفت: پس از ابلاغ این قانون به وزارت صمت، آییننامه ابلاغی را در بازه زمانی یک ماهه به دولت فرستادیم؛ بررسی این آییننامه در کمیسیونهای مختلف، تا پایان سال گذشته انجام و ملاحظاتی در خصوص تخصیص ارز وجود داشت که آنها نیز اعمال شد.
وی به بیان شرایطی که بر بازار خودرو در پنج سال گذشته حاکم شده بود، پرداخت و گفت: بازار خودرو بعد از سال ۹۶ و در حالی که تولید بیش از یک و نیم میلیون خودرو در سال را داشت، وارد فرایند اعمال محدودیت در واردات خودرو شد.
سرنوشت مبهم واردات خودروهای کارکرده/ دولت چهاردهم به چه سمتی میرود؟
تبریز جوان: پس از آن که مهر پارسال، آیین نامه خودروهای کارکرده در هیئت وزیران به تصویب رسید، بازار خودرو چشم انتظار تصویب نهایی این آیین نامه بود. اما موانعی از جمله تامین ارز مورد نیاز و نیز الزام به انتقال فناوری و خدمات پس از فروش موجب شد تا ابلاغ این آیین نامه به تعویق بیفتد. اما هم اینک با حذف الزام به انتقال فناوری و به نظر میرسد مانع مهمی از پیش پای این مسئله برداشته شده است.
آقایی علت اعمال محدودیت در واردات خودرو را مدیریت منابع ارزی و تحریمها دانست که ارتباط صنعت خودروی کشور را با دنیا محدود کرده بود.
سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت صمت ادامه داد: در آن زمان و در پی شرایط پیش آمده، تولید خودرو ۵۰ درصد کاهش یافت و از تیراژ تولید ۱.۵ میلیون دستگاه خودرو در سال به ۸۰۰ هزار خودرو رسید.
وی این شرایط را به معنای انباشت تقاضا به دلیل عدم واردات خودرو دانست که سبب ایجاد التهاب در بازار خودرو و کاذب شدن قیمت آن شد.
آقایی با اشاره به تاثیر شرایط تورمی اقتصاد کشور بر بازار خودرو نیز اشاره کرد و افزود: در شرایط تورمی، گروهی از مردم برای حفظ سرمایه خود، خودرو را به مثابه یک کالای سرمایهای خریداری کردند و آن را نگه داشتند.
وی ادامه داد: مجموع این دلایل مجلس شورای اسلامی را به این سمت سوق داد که حدود سه سال پیش طرح ساماندهی بازار خودور را با نام قانون ساماندهی بازار صنعت خودرو به تنظیم کرده و به تصویب برساند.
این مسئول در وزارت صمت خاطر نشان کرد: این وزارتخانه اجرای قانون ساماندهی صنعت خودرو در کشور که حدود سه سال پیش تصویب شد را با هدف رقابت پذیر کردن تولید در کشور پیگیری می کند.
سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره چگونگی واردات خودروهای مدل بالای ۲۰۱۹ گفت: در بندهای آییننامه واردات خودروهای کارکرده، به فرایند ثبت سفارش برای شرکتهای واردکننده و ثبت آماری مختص به عموم مردم، پرداخته شده است.
آقایی افزود: هر فرد دارای کدملی میتواند خودروی موردنظر خود را وارد منطقه گمرکی کرده و پس از پرداخت حقوق گمرکی آن را ترخیص نماید.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰