جای خالی مدل توسعه اقتصادی در برنامه هفتم توسعه
به گزارش تبریز جوان به نقل از اکوایران، محمد شیریجیان، معاون سیاستگذاری پولی بانک مرکزی در نشست تحلیلی قانون برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران و نظام بانکی که با حضور جمعی از صاحبنظران این حوزه در پژوهشکده پولی و بانکی برگزار شد، اظهار کرد: برنامه هفتم توسعه با وجود ویژگیهای مثبتی که به خصوص در تقویت
به گزارش تبریز جوان به نقل از اکوایران، محمد شیریجیان، معاون سیاستگذاری پولی بانک مرکزی در نشست تحلیلی قانون برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران و نظام بانکی که با حضور جمعی از صاحبنظران این حوزه در پژوهشکده پولی و بانکی برگزار شد، اظهار کرد: برنامه هفتم توسعه با وجود ویژگیهای مثبتی که به خصوص در تقویت اختیارات نظارتی بانک مرکزی، تدابیری برای رفع ناترازیهای ساختاری شبکه بانکی و تنظیم مناسبات مالی میان دولت با سیستم بانکی برخوردار است، اما همچنان با مشکلات ماهوی و ساختاری مشابه برنامههای توسعه قبلی کشور مواجه است.
او ادامه داد: اولین اشکال برنامه هفتم مشابه برنامههای توسعه گذشته، این است که این برنامه نیز اساساً مدل توسعه اقتصادی آن مشخص نیست؛ به این معنا که مدل توسعه اقتصادی کشور میخواهد با محوریت توسعه کسبوکارهای خرد و بنگاههای کوچک و متوسط (SME) باشد یا این امر با محوریت توسعه بنگاههای بزرگ و متعاقباً رشد پیرامونی بنگاههای کوچک و متوسط به عنوان زنجیرههای تولید بنگاههای بزرگ دنبال میشود؛ یا اینکه رویکرد توسعه اقتصادی این برنامه صادرات محور است آن هم با اولویت کدام بازارهای خارجی مقصد یا مبتنی بر بهرهگیری از ظرفیت ها و مزیتهای داخلی است.
شیریجیان تاکید کرد: با مراجعه به تاریخ عملکرد برنامههای توسعه کشور در مییابیم که مدل توسعه اقتصادی مناسب و پایدار کشور مبتنی بر توسعه بنگاههای بزرگ و در کنار آن توسعه و تقویت دنبالهای بنگاههای کوچک و متوسط به عنوان زنجیره و خوشه تولید این بنگاهها تحقق یافته است.
او افزود: تجربه دولتهای مختلف نشان داده که تمرکز صرف بر تقویت بنگاههای کوچک و متوسط منجر به رشد و توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار در کشور نمیشوند چرا که نظام اقتصادی کشور فاقد زیرساخت نهادی موثر برای تضمین کیفیت و بازاریابی محصولات این بنگاهها است و محصولات آنها از مزیت رقابتی لازم نسبت به تولیدات خارجی و بنگاههای بزرگ برخوردار نیست لذا توسعه این دست از بنگاهها باید در کنار توسعه بنگاههای بزرگ به عنوان حلقههایی از زنجیره تولید آنها انجام پذیرد تا هم در فروش محصولاتشان با چالش مواجه نشوند و هم در نهایت تولیدات آنها از استانداردهای لازم به عنوان کالای واسطهای مورد استفاده در تولید محصول نهایی قابل رقابت توسط بنگاههای بزرگ برخوردار باشد.
مشروح این گزارش را در اکوایران به تیتر “تکرار یک اشتباه در برنامه هفتم توسعه” بخوانید.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰