کد خبر : 23389
تاریخ انتشار : پنجشنبه 8 خرداد 1399 - 20:46
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای ارزهای دولتی؛ به نامِ تولید به کامِ شرکت/ سرگردانی مالباختگان بعد از دو سال بسته هستند

ارزهای دولتی؛ به نامِ تولید به کامِ شرکت/ سرگردانی مالباختگان بعد از دو سال

ارزهای دولتی؛ به نامِ تولید به کامِ شرکت/ سرگردانی مالباختگان بعد از دو سال

ارزهای دولتی؛ به نامِ تولید به کامِ شرکت/ سرگردانی مالباختگان بعد از دو سال شرکت آذویکو علی‌رغم پیش فروش در خرداد سال۹۷ بعد از گذشت دو سال به تعهداتش عمل نکرده و حالا به صورت یک طرفه قرارداد با مشتریانش را فسخ می‌کند. گروه اقتصادی تبریز جوان/فرناز پورعباس: نام “آذویکو” از سال ۹۷ و به


ارزهای دولتی؛ به نامِ تولید به کامِ شرکت/ سرگردانی مالباختگان بعد از دو سال

شرکت آذویکو علی‌رغم پیش فروش در خرداد سال۹۷ بعد از گذشت دو سال به تعهداتش عمل نکرده و حالا به صورت یک طرفه قرارداد با مشتریانش را فسخ می‌کند.

گروه اقتصادی تبریز جوان/فرناز پورعباس: نام “آذویکو” از سال ۹۷ و به ویژه بعد از تجمع تعدادی از خریداران پیش فروش خودروهای این شرکت بر سر زبان‌ها افتاد. ماجرا از آنجایی آغاز شد که در اردیبهشت و خرداد سال ۹۷ شرکت خودروسازی آذربایجان “آذویکو” پیش فروش خودروهای ام جی ۳۶۰ را با پرداخت نقدی نیمی از مبلغ آغاز کرده و تعهد تحویل ۱۰۰ تا ۱۴۰ روزه داده است. این شرکت با این استدلال که قطعات بیش از نیاز در کارخانه دارد و تحریم‌ها تاثیری بر تولید ندارد اقدام به پیش فروش ۶۴۰۰ دستگاه خودرو کرده است اما با گذشت نزدیک به دو سال خبری از تحویل خودرو نیست و شرکت اعلام کرده که صاحبان حواله می‌توانند انصراف دهند!

جالب اینجاست که این شرکت علی‌رغم تعهد تحویل سه ماهه تا پایان سال ۹۷ یعنی با گذشت بیش از ۱۰ ماه از آغاز پیش‌فروش به تبریز جوان ۲۰ میلیون دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کند اما خبری از تحویل خودرو نمی‌شود. نکته جالب دیگر این است که این شرکت نخستین پیش فروش هزار خودرو ام جی ۳۶۰ را در اسفند ۹۵ انجام داده اما تا پایان سال ۹۶ تنها ۵۵۷ خودرو تولید می‌کند و با این وجود باز هم نیرو محرکه مجوز پیش‌فروش برای این شرکت صادر می‌کند!

یکی از دلایلی که نیرو محرکه برای این شرکت مجوز پیش فروش صادر می‌کند این است که آذویکو اعلام می‌کند تا پایان خرداد بیش از سه هزار خودرو تولید کرده و به همین دلیل مجوز پیش فروش برای شرکت صادر می شود. اما اینکه چرا نیرو محرکه به آمار این شرکت در خصوص تولید بیش از سه هزار خودرو شک نکرده در حالیکه آذویکو در ۱۶ ماه قبل ۴۳۰ تعداد از تعهداتش باقی مانده بود، جای سوال است.

با تجمع خریداران و اعتراض آنها، این شرکت اعلام کرد که به علت تحریم شرکت چینی حاضر به تحویل قطعات نیست و در بهمن ماه سال ۹۷ آدویکو با گذشت چند ماه از تعهد تحویلش از سازمان صمت تاریخ جدیدی برای تحویل را درخواست کرده و این سازمان با زمانبندی جدید موافقت می‌کند.

با شروع سال ۹۸ مشخص شد که زمان اعلام برنامه تا پایان اردیبهشت تنها ۱۱۰ خودرو تولید شده است. کشور ثالثی که آذویکو از آن مسیر وارداتش باز شده بود هم فراموش شد و جدول زمان‌بندی جدید اصلاً اجرایی نشد و هیچ‌کس جوابگوی حواله‌داران منتظر نبود و سازمان حمایت با تمام انتقادات اتفاق افتاده بدون حمایت کافی از حواله‌داران تنها این شرکت را به تعزیرات معرفی کرد. (طبق آمار گمرک سهلان آذویکو تمامی واردات خود را تا دی ماه از مبدأ چین انجام داده است و پس از آن وارداتی صورت نگرفته است).

بعد از محقق نشدن وعده های این شرکت تعدادی از مالباختگان از این شرکت شکایت کردند اما نیرو محرکه در نامه‌ای با اشاره به مجوز پیش فروش، بهانه تحریم و غیرقابل پیش‌بینی بودن مسائل از این شرکت با وجود بدعهدی‌ حمایت کرده است!

جالب است که آذویکو در جدیدترین حرکت به فسخ یک طرفه قراردادها اقدام کرده است و بعد از گذشت دو سال از دریافت مبلغ نقدی خودرو حاضر به تحویل یا جبران ضرر و زیان خریداران نیست.

ظاهرا با وجود تخلفات آشکاری مانند پیش فروش بیش از حد تولید، ثبت ال سی در بانک های داخلی بعد از دریافت پول خریداران و دریافت ارز دولتی برای تحویل خودرو شکایت از این شرکت به جایی نرسیده و دادگاه فسخ قرارداد به دلیل تحریم‌ها را تایید کرده است. این در حالی است که بیش از دو سال است پول خریداران توسط این شرکت بلوکه شده و در دو سال گذشته مدام وعده تحویل به آنها داده شده است.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

css.php