کد خبر : 1089
تاریخ انتشار : شنبه 18 خرداد 1398 - 20:27
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای ضرورت حیات شبانه در تبریز بسته هستند

ماه رمضان را الگو قرار دهیم

امیر لیل آبادی

ضرورت حیات شبانه در تبریز

ضرورت حیات شبانه در تبریز
. تجربه‌ موفق احیای نصف و نیمه زندگی شبانه در ماه مبارک رمضان و اجاره فعالیت اصناف تا پاسی از شب موجب شده تا شهروندان با نشاط بیشتری در فضاهای شهری حاضر ‌شوند و این امر حتی در مواردی همچون فروش سینماها هم تاثیرات چشم گیری داشته است و می توان این وضعیت را حداقل در نیمه نخست سال که هوا گرم است را ادامه دادماه رمضان را الگو قرار دهیم ضرورت حیات شبانه در تبریز بیش از یک میلیون و 700 هزار نفر ساکن شهر تبریز هستند ششمین شهر پر جمعیت کشور دارای موقعیتی متفاوت در حوزه اجتماعی است اما متاسفانه در شهری با این جمعیت هیچ حیات شبانه‌ای برای شهروندان وجود ندارد. برخی اقشار در شهر تبریز با توجه به نوع شغل خود فرصت استفاده از فضاهای شهری در طول روز یا حتی ساعات آغازین شب را از دست می دهند ضمن اینکه امکانات لازم برای حضور در ساعات پایانی شب نیز برای شهروندان چندان میسر نیست. احیای زندگی شبانه در تبریز دارای توجیه اقتصادی هم است، دربسیاری از کلانشهرهای دنیا با اقتصاد مولد و پویا، به هیچ عنوان شهر حتی برای چند ساعت هم تعطیل نمی‌شود و فعالیت بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی ادامه دارد به همین دلیل تاکید من بر اجازه فعالیت یافتن کسب و کارهای خرد با استفاده از فرصت احیای زندگی شبانه در شهر است. می توان با استفاده از ظرفیت الگوی زندگی شبانه برای ساماندهی دستفروشان، به ارتزاق و درآمدزایی این گروه از شهروندان کمک کرد.، از طرف دیگر ترویج سبک زندگی شبانه در تبریز در کاهش معضل ترافیک نیز موثر است. پلیس، بارها از شهروندان خواسته که زمان سفرعصرگاهی خود که معمولا به منظور استفاده از ظرفیت اماکن تفریحی و تجاری شهر است، مدیریت کنند و با احیای زندگی شبانه و افزایش ساعت کار این مراکز مدیریت ترافیکی خود به خود انجام می شود. حیات شبانه عاملی موثر در ارتقا نشاط اجتماعی هم است، در شرایطی که ساکنان تبریز در طول روز با استرس‌ها و فشارهای متعددی روبه رو هستند می توان با اجرای برنامه های مفرح از جمله گروه‌های موسیقی خیابانی در نقاط مشخصی از شهر و فراهم کردن فضای حضور خانواده‌ها در کنار یکدیگر به ارتقا نشاط اجتماعی شهروندان کمک کرد. تجربه و نظریات طراحی شهری اثبات کرده که هرجا حضور پذیری و مشارکت مردم افزایش یابد، امنیت نیز ارتقا یافته و بسیاری از آسیب‌های اجتماعی فضای بروز پیدا نمی‌کنند. تجربه‌ موفق احیای نصف و نیمه زندگی شبانه در ماه مبارک رمضان و اجاره فعالیت اصناف تا پاسی از شب موجب شده تا شهروندان با نشاط بیشتری در فضاهای شهری حاضر ‌شوند و این امر حتی در مواردی همچون فروش سینماها هم تاثیرات چشم گیری داشته است و می توان این وضعیت را حداقل در نیمه نخست سال که هوا گرم است را ادامه داد.

بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر ساکن شهر تبریز هستند ششمین شهر پر جمعیت کشور دارای موقعیتی متفاوت در حوزه اجتماعی است اما متاسفانه در شهری با این جمعیت هیچ حیات شبانه‌ای برای شهروندان وجود ندارد. برخی اقشار در شهر تبریز با توجه به نوع شغل خود فرصت استفاده از فضاهای شهری در طول روز یا حتی ساعات آغازین شب را از دست می دهند ضمن اینکه امکانات لازم برای حضور در ساعات پایانی شب نیز برای شهروندان چندان میسر نیست.

احیای زندگی شبانه در تبریز دارای توجیه اقتصادی هم است، دربسیاری از کلانشهرهای دنیا با اقتصاد مولد و پویا، به هیچ عنوان شهر حتی برای چند ساعت هم تعطیل نمی‌شود و فعالیت بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی ادامه دارد به همین دلیل تاکید من بر اجازه فعالیت یافتن کسب و کارهای خرد با استفاده از فرصت احیای زندگی شبانه در شهر است.

می توان با استفاده از ظرفیت الگوی زندگی شبانه برای ساماندهی دستفروشان، به ارتزاق و درآمدزایی این گروه از شهروندان کمک کرد.، از طرف دیگر ترویج سبک زندگی شبانه در تبریز در کاهش معضل ترافیک نیز موثر است. پلیس، بارها از شهروندان خواسته که زمان سفرعصرگاهی خود که معمولا به منظور استفاده از ظرفیت اماکن تفریحی و تجاری شهر است، مدیریت کنند و با احیای زندگی شبانه و افزایش ساعت کار این مراکز مدیریت ترافیکی خود به خود انجام می شود.  حیات شبانه عاملی موثر در ارتقا نشاط اجتماعی هم است،  در شرایطی که ساکنان تبریز در طول روز با استرس‌ها و فشارهای متعددی روبه رو هستند می توان با اجرای برنامه های مفرح از جمله گروه‌های موسیقی خیابانی در نقاط مشخصی از شهر و فراهم کردن فضای حضور خانواده‌ها در کنار یکدیگر به ارتقا نشاط اجتماعی شهروندان کمک کرد. تجربه و نظریات طراحی شهری اثبات کرده که هرجا حضور پذیری و مشارکت مردم افزایش یابد، امنیت نیز ارتقا یافته و بسیاری از آسیب‌های اجتماعی فضای بروز پیدا نمی‌کنند. تجربه‌ موفق احیای نصف و نیمه زندگی شبانه در ماه مبارک رمضان و اجاره فعالیت اصناف تا پاسی از شب موجب شده تا شهروندان با نشاط بیشتری در فضاهای شهری حاضر ‌شوند و این امر حتی در مواردی همچون فروش سینماها هم تاثیرات چشم گیری داشته است و می توان این وضعیت را حداقل در نیمه نخست سال که هوا گرم است را ادامه داد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

css.php