خیرالله خادمی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره وضعیت فعلی پروژههای ریلی اولویتدار کشور، اظهار داشت: پروژههای ریلی که در اولویت تکمیل و در آستانه بهرهبرداری قرار دارند، شامل ۶ پروژه است.
* مسیر ریلی یزد – اقلید در آستانه تحویل خط
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ریلگذاری مسیر ریلی یزد – اقلید در مرحله پایانی است به این ترتیب آماده میشویم که عملیات تحویل خط انجام شود، طول این مسیر ریلی ۲۷۱ کیلومتر است.
* خطآهن بستانآباد-تبریز در ایستگاه آخر
وی افزود: همچنین راهآهن بستانآباد به تبریز یکی دیگر از مهمترین پروژههای ریلی کشور است، این خطآهن دارای سازههای بسیار بزرگ از جمله پل باسمنج به طول یک کیلومتر است، در این پروژه برای اولینبار در کشور در ساخت پل از هر طرف ۵۰۰ متر پیشرانی صورت گرفته که کاری بینظیر در کشور است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور گفت: فقط برای محدوده ۴۴ کیلومتری ریلی بستانآباد به تبریز مبلغی حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شد، خط به زودی به تبریز و ایستگاه خاوران متصل میشود و از جنوب تبریز به عنوان اولین ایستگاه وارد شهر خواهد شد.
* افتتاح ۱۵۰ کیلومتر از راهآهن چابهار-زاهدان از زاهدان تا خاش
خادمی اظهار داشت: مسیر ریلیِ بعدیِ در اولویت، راهآهن زاهدان – خاش است اولین قطعه از محور ریلی شرق و چابهار محسوب میشود.
وی گفت: در آینده نزدیک ۱۵۰ کیلومتر از این مسیر ریلی افتتاح خواهد شد، کمتر از ۲۰ کیلومتر از مسیر باقی مانده است که به سرعت در حال ریلگذاری هستیم و تا چند روز آینده ریلگذاری این مسیر هم به پایان میرسد و سپس به تنظیم و ریلواژ و زیرکوبی میرسد که امیدواریم این خط ریلی هم به سرعت آماده شود.
* اتصال کردستان به شبکه ریلی با تکمیل خطآهن همدان-سنندج در آینده نزدیک
خادمی اظهار کرد: مسیر ریلی دارای اولویتِ بعدی، خطآهن همدان به سنندج است که اتصال استان کردستان به شبکه ریلی را به همراه دارد، در این پروژه ریلگذاری به سرعت اجرا شده و در حال تکمیل است، زمانی هم برای ریلواژ و تنظیم خط لازم داریم و پس از آن پروژه به بهرهبرداری میرسد.
* خطآهن رشت-کاسپین اول مهر تکمیل میشود
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور بیان کرد: دیگر پروژه ریلی اولویتدار کشور، راهآهن رشت – کاسپین به طول ۳۳ کیلومتر است که در حال اجراست؛ ۲۵ کیلومتر از این خط ریلی به زودی تحویل میشود و فقط یک پل باید روی بزرگراه رشت – انزلی ساخته شود که تا چند ماه بعد آماده افتتاح است و تلاش میشود خطآهن رشت – کاسپین تا پایان تابستان امسال بهرهبرداری شود.
* راهآهن اردبیل پاییز امسال تحویل خواهد شد
وی اضافه کرد: دیگر مسیر ریلی، که پس از خطوط ریلی مذکور به بهرهبرداری میرسد، اتصال اردبیل به شبکه ریلی است، این پروژه یکی از بزرگترین و سختترین مسیرهای ریلی کشور است، مسیر ۲۸ کیلومتر تونل، پنج کیلومتر گالری تونل و پنج کیلومتر پل عظیم بر روی درههای بلند دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: مسیر ریلی اردبیل به عنوان سختترین پروژههای ریلی، برنامهریزی شده است که در پاییز امسال به بهرهبرداری برسد، در حال حاضر حدود ۷۰ کیلومتر از این خط ریلی، ریلگذاری شده است و زیرسازی خط بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
به گزارش فارس این در حالی است که روز یکم تیرماه امسال، استاندار اردبیل از تکمیل راهآهن اردبیل تا پایان سال ۱۴۰۰ خبر داده بود؛ پیش از این تابلو روزشمار افتتاح پروژه راهآهن اردبیل در سایت استانداری اردبیل فعال بود که به دلیل عدم تکمیل پروژه در مدتزمان برنامهریزی شده، این تابلو روزشمار نیز خاموش شد.
بنابراین گزارش راهآهن اردبیل حدود ۲۱۷ کیلومتر طول دارد که ۶۴ کیلومتر از این پروژه توسط شرکت جنرال مکانیکِ بنیاد مستضعفان تکمیل شده است؛ دو روش سنتی و مکانیزه برای ریلگذاری این خطآهن استفاده میشود که با توجه به صعب العبور بودن مسیر راهآهن اردبیل به میانه که اغلب شامل ترانشه، پل و تونل است و نیز نبود امکان برای حمل بالاست و عدم امکان واردات دستگاه مکانیزه به دلیل تحریمها، دستگاهی به روش بومی ساخته شد
عملیات اجرایی راهآهن میانه – اردبیل به طول ۱۷۵ کیلومتر در سال ۸۴ آغاز شد.
انتهای پیام/
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰