کد خبر : 24324
تاریخ انتشار : جمعه 23 خرداد 1399 - 9:46
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای روزنامه‌نگار عراقی: نابودی تروریسم در گرو خروج آمریکایی‌ها از عراق است بسته هستند

روزنامه‌نگار عراقی: نابودی تروریسم در گرو خروج آمریکایی‌ها از عراق است

روزنامه‌نگار عراقی: نابودی تروریسم در گرو خروج آمریکایی‌ها از عراق است

«محمدعلی الحکیم» در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی تبریز جوان، با اشاره به مذاکرات راهبردی عراق و آمریکا گفت: با روی کار آمدن و نخست‌وزیری مصطفی الکاظمی آرامش سیاسی در عراق طی هفته‌های اخیر کمی بیشتر از قبل شده است. اما مسئله اساسی در دوران نخست‌وزیری او، تنظیم سیاست خارجی براساس دو اصل «منافع ملی» و «تعادل



«محمدعلی الحکیم» در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی تبریز جوان، با اشاره به مذاکرات راهبردی عراق و آمریکا گفت: با روی کار آمدن و نخست‌وزیری مصطفی الکاظمی آرامش سیاسی در عراق طی هفته‌های اخیر کمی بیشتر از قبل شده است. اما مسئله اساسی در دوران نخست‌وزیری او، تنظیم سیاست خارجی براساس دو اصل «منافع ملی» و «تعادل و توازن» است.

وی با بیان اینکه عراق زمانی روی آرامش خواهد دید که دو اصل «منافع ملی» و «تعادل و توازن» بر سیاست خارجی این کشور حاکم شود، اظهار داشت: بازیگران زیادی در عراق صاحب نقش و نفوذ هستند اما ایران و آمریکا بیش از هر بازیگر دیگری در عراق از قدرت و نفوذ دارند و غلبه هر کدام بر دیگری و گرایش به آن، موجب آشوب در عراق است.  

این روزنامه‌نگار عراقی ادامه داد: هم‌اکنون فضای سیاسی عراق از آشوب و ناآرامی‌های پیشین فاصله گرفته و به اعتدال و آرامش نزدیک‌ شده است اما اگر الکاظمی به یک کشور گرایش بیشتری پیدا کند به ویژه اگر این گرایش به آمریکا باشد، یک سال هم نمی‌تواند نخست‌وزیر باقی بماند.

الحکیم با بیان اینکه مذاکرات میان عراق و آمریکا قرار است در سطح نمایندگان وزرای امور خارجه آغاز شود، تصریح کرد: این مذاکرات در ادامه توافقنامه پیشین عراق و آمریکا است که در زمان نخست‌وزیری نوری المالکی انجام شد. در این چارچوب، با توجه به تحولات عراق در عرصه سیاسی و امنیتی، ممکن است توافقنامه پیشین با اصلاحات و تغییراتی همراه باشد.

وی با اشاره به ابعاد و موضوعات مورد رایزنی در  مذاکرات آتی خاطرنشان کرد: این گفت‌وگوها فقط نظامی و امنیتی نیست بلکه قرار است درخصوص مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هم توافقاتی انجام شود و تمامی ابعاد را دربرگیرد در حالی که توافق قبلی فقط امنیتی و نظامی بود.

این کارشناس مسائل عراق با تاکید بر اینکه هیچ اعتمادی از سوی مردم عراق نسبت به آمریکایی‌ها وجود ندارد، ابراز داشت: قطعا آمریکایی‌ها در این مذاکرات چیز جدیدی به عراق نمی‌دهند و به تعهدات‌شان هم عمل نخواهند کرد همانطور که به تعهدات قبلی‌شان در توافقنامه‌های پیشین هم عمل نکردند و نسبت به آن بی‌توجه بودند.

الحکیم با بیان اینکه باید مصلحت عراق در مذاکرات آتی بغداد و واشنگتن در نظر گرفته شود، عنوان کرد: باید تمامیت ارضی، استقلال، حاکمیت ملی و همچنین منافع ملی عراق مورد تاکید و احترام قرار گیرد و هر توافقی براساس و با توجه به این اصول باشد یعنی مشخص شود آمریکا اگر می‌خواهد در عراق نیروی نظامی داشته باشد، چه تعداد باشد و در کدام پایگاه‌ها حضور داشته باشند و زمان ورود و خروج آنها هم مشخص باشد.

وی افزود: اکنون وضع به گونه‌ای است که حتی شخص نخست‌وزیر به عنوان مسئول دولت و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق نمی‌داند آمریکایی‌ها چه تعداد سرباز در عراق دارند، چه تجهیزات و امکاناتی در پایگاه‌های آمریکایی‌ است، از این تجهیزات چه استفاده‌هایی می‌کنند، کی‌ می‌آیند و کی‌ می‌روند. قبلا حتی ترامپ یا پمپئو به عراق می‌آمدند و از عین‌الاسد بازدید می‌کردند و بعد نخست‌وزیر از طریق رسانه‌های آمریکایی خبردار می‌شد که این توهین به عراق است.

مصوبه مجلس عراق نباید روی زمین باقی بماند

سردبیر خبرگزاری النخیل عراق به مصوبه مجلس عراق مبنی بر خروج نیروهای نظامی آمریکایی از این کشور اشاره کرد و یادآور شد: مجلس عراق حکم به اخراج نیروهای نظامی آمریکایی از عراق داده است. این مصوبه‌ای است که نباید روی زمین باقی بماند. عراق هم در شرایطی است که می‌تواند  از خودش دفاع کند.

الحکیم با اشاره به حضور مستشاری ایران در عراق در سال‌های گذشته بیان کرد: زمانی که کشورهای غربی و برخی از کشورهای منطقه مدام می‌گفتند ایران در عراق حضور نظامی دارد که این حضور هم بنا به درخواست دولت عراق بود، تنها ۵۰ مستشار ایرانی در عراق بودند که با پایان ماموریت هم عراق را ترک کردند اما آمریکایی‌ها سال‌ها است در عراق هستند و نتیجه این حضور تنها گسترش آشوب و تروریسم در عراق بوده است.

عراق لقمه آسانی برای بلعیدن از سوی آمریکا نیست

وی اضافه کرد: باقی ماندن حتی یک نیروی نظامی آمریکایی در عراق برای ما ننگ است و اگر قرار است آمریکایی‌ها در عراق باشند ۴۰، ۵۰ مستشار نظامی را برای آموزش نیروهای نظامی عراق مشخص کرده و مابقی نیروهای نظامی این کشور  باید از عراق خارج شوند.

این کارشناس مسائل عراق درباره اهداف آمریکا در مذاکرات آتی راهبردی میان بغداد و واشنگتن هم گفت: آمریکایی‌ها قطعا به دنبال تامین منافع خود و پیدا کردن بهانه‌ای برای ماندن در عراق هستند قطعا عراق مهمترین کشوری است که آمریکا در منطقه در آن پایگاه دارد که نمی‌خواهد آن را به آسانی از دست بدهد اما آنها باید بدانند عراق لقمه آسانی برای بلعیدن نیست.

خاطره ۱۹۲۰ را تکرار خواهیم کرد

الحکیم ادامه داد: مصوبه مجلس عراق این اجازه را به آمریکا نمی‌دهد. نیروهای سیاسی عراق مانع از این کار هستند. نیروهای مقاومت عراقی جلوی آنها خواهند ایستاد و مردم نمی‌گذارند که آمریکایی‌ها در عراق باقی بمانند. مرجعیت نیز چنین اجازه‌ای را به آنها نمی‌دهد.

وی به واکنش‌های داخلی در صورت احتمال باقی ماندن نیروهای نظامی آمریکایی در عراق اشاره کرد و اظهار داشت: اگر آمریکاییها بخواهند با زور و بدون توجه به منافع ملت عراق در این کشور باقی بمانند،  خاطره سال ۱۹۲۰ میلادی که با چماق انگلیسی‌ها را از عراق بیرون کردیم را تکرار خواهیم کرد چراکه مردم عراق، ملت آزاده‌ای هستند.

بهانه آمریکا ظهور مجدد داعش است

این روزنامه‌نگار عراقی داعش را بهانه آمریکایی‌ها برای ماندن در عراق برشمرد و تصریح کرد: داعش صرفا  یک گروه تروریستی نیست بلکه یک نیروی رسمی تروریستی آمریکایی، اسرائیلی و سعودی است چراکه آنها تسلیحات و لجستیکی را داشتند که ارتش عراق یا سوریه هم آنها را نداشت. قطعا داعش از سوی آمریکا، اسرائیل و برخی از کشورهای منطقه مورد حمایت مالی، اطلاعاتی و لجستیکی قرار می‌گیرد و به عنوان اهرم فشار و ابزار عمل آنها استفاده می‌شود.

الحکیم افزود: آمریکایی‌ها بهانه می‌آورند که اگر ما از عراق برویم، داعش مجددا ظهور می‌کند و بغداد را خواهد گرفت و این در حالی است که نابودی داعش و تروریسم در گرو خروج آمریکایی‌ها از عراق است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

css.php