کد خبر : 25939
تاریخ انتشار : شنبه 14 تیر 1399 - 0:33
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای «کسایی» تنها نام آزادراه را یدک می‌کشد/ آزادراهی با رمپ‌های غیرفنی و غیرمجاز که هیچ‌کس بر گردن نمی‌گیرد! بسته هستند

«کسایی» تنها نام آزادراه را یدک می‌کشد/ آزادراهی با رمپ‌های غیرفنی و غیرمجاز که هیچ‌کس بر گردن نمی‌گیرد!

«کسایی» تنها نام آزادراه را یدک می‌کشد/ آزادراهی با رمپ‌های غیرفنی و غیرمجاز که هیچ‌کس بر گردن نمی‌گیرد!

تبریز جوان – زهرا عبداللهی: آزادراه شهید کسایی یا کنارگذر جنوبی تبریز یک آزادراه به طول ۱۹ کیلومتر در جنوب شهر تبریز است که در امتداد مرز جنوبی این شهر، جنوب‌شرقی تبریز را به جنوب‌غربی آن متصل می‌کند. این آزادراه در واقع بخشی از آزادراه تهران–تبریز را تشکیل می‌دهد که در ادامه به کنارگذر غربی تبریز


تبریز جوان – زهرا عبداللهیآزادراه شهید کسایی یا کنارگذر جنوبی تبریز یک آزادراه به طول ۱۹ کیلومتر در جنوب شهر تبریز است که در امتداد مرز جنوبی این شهر، جنوب‌شرقی تبریز را به جنوب‌غربی آن متصل می‌کند.

این آزادراه در واقع بخشی از آزادراه تهران–تبریز را تشکیل می‌دهد که در ادامه به کنارگذر غربی تبریز (آزادراه شهید باکری) منتهی شده و در نهایت به بازرگان و از آنجا نیز به اروپا متصل می‌شود.

این آزادراه که زمانی به عنوان جاده‌ای برون‌شهری برای تبریز محسوب می‌شد، امروزه با گسترش این کلانشهر و ایجاد رمپ‌های غیرمجاز متعدد برای آن با حفظ سمت آزادراهی خود در واقع به جاده‌ای درون‌شهری تبدیل شده این یعنی افزایش تردد بیشتر از توان و ظرفیت این معبر، حال با توجه به موارد یاد شده، اکنون بزرگراه شهید کسایی رسیدگی و توجه ویژه‌ای را می‌طلبد.

اما آنچه بیشتر از همه تردد در این جاده را برای رانندگان ناخوشایند، ناامیدکننده و حتی هزینه‌بر کرده، کیفیت ورودی‌های و خروجی‌هایی است که بی‌محابا و شاید به جرات می‌توان گفت، هر دم بیل توسط شهرداری در آن ایجاد شده تا بار ترافیکی شهر تبریز به سمت آن هدایت شود.

هیچ کدام از ۱۴ رمپ فنی و مجاز نیستند

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با تبریز جوان اظهار داشت: هیچ‌کدام از ۱۶ رمپ، ورودی و خروجی‌های این آزادراه غیر از تقاطع یاغچیان و دیزل‌آباد، قانونی و فنی نمی‌باشد.

اروجعلی علیزاده در پاسخ به ورودی‌های و خروجی‌های این مسیر پرتردد و نداشتن کیفت لازم عنوان کرد: با توجه به غیرفنی بودن این گذرگاه‌ها که از سوی شهرداری‌ها و در طول زمان برای انتقال ترافیک کلانشهر تبریز به آن احداث شده، در نتیجه شاهد حوادث ناگوارتر و تلخی در آنها هستیم که از جمله فوت یکی از شهروندان در داخل خودرو در اثر سیلاب جاری شده، در خروجی پمپ بنزین افتخاری را می‌توان اشاره کرد.

وی در پاسخ به نهاد مسوول برای رسیدگی و نگهداری به این گذرگاه‌های غیرقانونی تصریح کرد: محدوده‌های مربوط به خود آزادراه شهید کسایی و به ‌عبارت بهتر، روی ورودی‌ها و خروجی‌ها و زیرسازی، نگهداری، آسفالت و … بر عهده اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده و بقیه در حوزه کاری شهرداری است.

علیزاده افزود: آخرین اتفاق برای این بزرگراه سه سطحه کردن لاین جنوبی خروجی دیزل‌آباد می‌باشد که بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که با امضای تفاهم‌نامه‌ای با شهرداری، عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

تردد روزانه ۱۰۰ هزار خودرو

این مقام ارشد استان در حوزه حمل و نقل جاده‌ای تاکید کرد: این آزادراه اکنون به‌عنوان یک جاده درون‌ شهری مورد استفاده قرار می‌گیرد، به‌طوری که براساس آخرین سرشماری روزانه، تردد بیش از ۱۰۰ هزار خودرو در آن ثبت شده و از این تعداد فقط حدودا ۵۰ درصد این ترددهای برون‌شهری بوده و مابقی ترددهای آن برای عبور و مرور درون‌شهری تبریز اتفاق می‌افتد.

فریدون بابایی، عضو شورای شهر تبریز در این رابطه در گفت‌وگو با تبریز جوان، ابتدا به مشکلات دیگر این مسیر اشاره و گفت: این آزادراه مشکلات اساسی زیادی دارد که از آن جمله می‌توان به فضای سبز رها شده آن، سیستم روشنایی، سیستم ایمنی، تنظیف و جلوه دیدگاهی می‌توان اشاره کرد که به عنوان معبر پرتردد دارای بخش گردشگری هم است.

وی، با چندش‌آور خواندن جلوه و حاشیه‌های این آزادراه افزود: به جرات می‌توان گفت این مسیر در شان تبریز و تبریزی نیست و قطعاً موجبات نارضایتی شهروندان را فراهم کرده است.

بابایی با تاکید به وجود ورزشگاه یادگار امام و آرامستان اصلی کلانشهر تبریز در حاشیه این آزادراه اضافه کرد: به زودی با بهره‌برداری از اتوبان سهند- تبریز، این آزادراه کانون توسعه شهری برای تبریز و سهند خواهد شد و خیل عظیمی از انواع خودروها و ترددها به سمت این گذرگاه هدایت می‌شود که مطمئنا این مسیر با شرایط کنونی ظرفیت پذیرش این حجم از ترافیک را نخواهد داشت.

احساس وظیفه شهرداری برای رفع مشکلات ترافیکی شهروندان با ایجاد رمپ در کسایی

وی در پاسخ به ایجاد رمپ‌های متعدد غیرفنی در طول مسیر این آزادراه توسط شهرداری اظهار داشت: شهرداری نسبت به شهروندان و مشکلات آنها احساس وظیفه کرده و برای حل مشکل ترافیک تبریز این ورودی و خروجی‌ها را تعبیه کرده تا از کنار موضوع گرفتار شدن رانندگان در ترافیک‌های چندین ساعته تبریز بی‌تفاوت نگذشته باشد.

وی در جواب درخواست اینکه شهرداری راه‌حلی برای بهسازی و ایمنی این رمپ‌های ایجاد شده‌اش دارد، با قاطعیت گفت: فعلا شهرداری نمی‌تواند برای این امر قدمی بردارد چون مدام برای اقداماتی که در شهید کسایی انجام داده، مورد سرزنش قرار گرفته و منتقدان عنوان می‌کنند چرا در مجموعه‌ای که حوزه کاری و استحفاظی‌اش نبوده، ورود کرده است.

کسایی به شهرداری واگذار شود

وی، شرط ورود شهرداری برای حل مشکلات به وجود آمده این آزادراه را تعیین مالکیت و انتخاب متولی واحد برای کسایی دانست و از شهرداری کلانشهر تبریز به عنوان متولی اصلح برای این مجموعه یاد و عنوان کرد: مالکیت آزادراه کسایی برای رفع مشکلات موجود به شهرداری واگذار شود و آمادگی لازم هم در مجموعه شهرداری کلان‌شهر تبریز برای دریافت مسوولیت این امر وجود دارد.

بابایی در پاسخ به اینکه آیا شهرداری متعهد می‌شود، آزادراه کسایی را به اتوبان پاسداران دیگر تبدیل نکند، گفت: پاسداران دارای مشکل زیرساختی متفاوتی از کسایی هست و احداث پاسداران در آن منطقه با توجه به کیفیت خاک آن اصولی و کارشناسی نبوده است.

حال باید اذعان کرد، متاسفانه با وجود احداث بیش از ۱۴ رمپ برای کنارگذر جنوبی تبریز توسط شهرداری به صورت غیرمجاز و غیرفنی، همین شهردار همه فن حریف تبریز، فکری به حال چاله‌های عمیق‌تر از چاه و آسفالت ریش‌ریش شده این معابر نمی‌کند و و روزانه شاهد وقوع تصادفات متعدد و وارد آمدن خسارات مالی و جانی برای استفاده‌کنندگان از این مسیرهاست و طبق معمول چند سال اخیر که شهرداری کلان‌شهر تبریز خود را موظف به پاسخگویی به شهروندان و افکار عمومی نمی‌داند، در این مورد هم روزه سکوت گرفته است.

مهم‌تر اینکه هیچ اقدام عملی تاکنون برای حل و فصل این بلایی که در این منطقه از تبریز به تبع اقدامات غیرفنی و غیرکارشناسی به وجود آورده، انجام نداده است.

شاید مورد دیگری که پای همشهریان تبریز را به آزادراه شهید کسایی بیشتر باز و حتی بر آن شتاب بخشید، احداث تعداد متعددی پارک در دو سوی این مسیر  است، در حالی که فکری به حال تردد افراد برای رسیدن به این مراکز تفریحی چه به صورت پیاده و چه سواره نشده و این امر زمینه بروز حوادث بسیار تلخ و ناگواری را در کسایی موجب شده و جان مراجعان به پارک‌های یاد شده را با خطر جدی روبه‌رو کرده است.

ای کاش شهرداری تبریز اگر از نصب بنر برای دریافت تندیس‌ها و لوح‌هایی که معلوم نیست با چه معیارهایی دریافت کرده، فراغت پیدا می‌کرد و فکری هم برای معضلات و مشکلات شهر تبریز به خصوص مشکلات آزادراه کسایی کند که به همت شهرداری تبریز به اتوبان تبدیل شده است.

اما حالا آنچه شاید به ذهن اکثر خوانندگان و مخاطبان ما با خواندن این مطلب خطور کند، این است که اولا ای کاش شهرداری کلانشهر تبریز ماموریت و مسوولیت انجام امور محوله در حوزه مدیریتش را به نحو احسن نخواستیم با کمترین خروجی به سرانجام برساند تا زمینه دلخوشی حداقلی شهروندان را فراهم کند و دومین حسرت شهروندان اینکه ای کاش شهرداری در قبال مشکلات‌شان احساس وظیفه، دین و مسوولیت نمی‌کرد و کسایی را به این حال و روز نمی‌انداخت که حالا برای حل کردن این مشکلات خودساخته‌اش، شرط و شروط تعیین کند و به قول قدیمی‌ها و مصداق کامل این قضیه این  است که بگوییم” مرا به خیر تو امیدی نیست، مرحمت فرموده شر مرسان”

در سامانه «فارس من»  مخاطبان این خبرگزاری با ثبت پیگیری  چرا کنارگذر شهید “کسایی”تبریز ورودی و خروجی استاندارد ندارد؟ خواستار پیگیری این موضوع شده بودند.

انتهای پیام/۶۰۰۱۴/س




Source link

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

css.php