کد خبر : 49903
تاریخ انتشار : یکشنبه 3 مرداد 1400 - 16:51

جولان مافیای حمل و نقل بار در تبریز؛ مسئولان کک شان هم نمی گزد

جولان مافیای حمل و نقل بار در تبریز؛ مسئولان کک شان هم نمی گزد
حدود 10 روز قبل فیلمی جنجالی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می داد برخی از کامیونداران تبریزی بعد از دریافت نوبت پس از ۳ روز خواب در گرمای به زعم خود 50 درجه ای  یزد جهت بارگیری به دفتر پایانه شهرد یزد مراجعه نموده اما مسئول پایانه اعلام می نماید به تبریزی ها بار نمی دهد. پس از اعتراض رانندگان،کارکنان پایانه یزد با حمله به رانندگان معترض آنها را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

پایگاه خبری تبریز جوان| امیر لیل آبادی/حدود 15 روز قبل فیلمی جنجالی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می داد برخی از کامیونداران تبریزی بعد از دریافت نوبت پس از ۳ روز خواب در گرمای به زعم خود 50 درجه ای  یزد جهت بارگیری به دفتر پایانه شهرد یزد مراجعه نموده اما مسئول پایانه اعلام می نماید به تبریزی ها بار نمی دهد. پس از اعتراض رانندگان،کارکنان پایانه یزد با حمله به رانندگان معترض آنها را مورد ضرب و شتم قرار دادند. و یکی از رانندگان با ارسال تصاویر ذکر شده ضمن اشاره به آنکه نباید مسئولان دست روی دست هم بگذارند تا حقوق ما پایمال شود و باید فکری برای رهایی ما از رنج و سختی معیشت داشته باشند از دستگاه قضایی و فرمانداری شهرستان تبریز نیز تقاضا نمود موضوع را رسیدگی کنند.

با تحقیقات صورت گرفته نشریه مسرور و پایگاه خبری تبریز جوان مشخص شد آفت دلالی بار در تبریز شیوع گسترده ای یافته و دلال جای شرکت حمل را گرفته و شرکت حمل را از گردونه فعالیت سالم خارج و تبدیل به یک فروشنده سند حمل یا بارنامه نویس صرف کرده است و در حال حاضر دلالان از هر قشر که کاملا با حمل و نقل بیگانه هستند، از طرق گوناگون شماره تماس صاحبان کالا یا مسئولان ترابری شرکت های تولید کننده را به دست آورده و با انواع ترفند ها از قبیل حق و حساب دادن به مسئول ترابری کارخانه مذکور بار را در انحصار خود در می آورند.

از طرف دیگر هم با رانندگان گرفتار قسط های سنگین لیزینگ و هزینه های سر سام آور قطعات و نگهداری که توان تفکر و توقف را از ایشان گرفته تماس می گیرند و به این شکل رقابتی مخرب را بین رانندگان ایجاد کرده و به راننده ای که پایین ترین کرایه حمل را پیشنهاد دهد، پس از اطمینان از گرفتن کمیسیون خود آدرس محل بارگیری را ارسال می کنند، به دلیل وجود خلا قانونی و انفعال شرکت های حمل و نقل، راننده به ناچار راسا اقدام به گرفتن بار از دلال و اخذ بارنامه از یکی از دفاتر باربری در طول مسیر می نماید.

البته این روش دلالی در تبریز به سود رانندگان دیگر شهرها است چراکه رانندگان تبریزی هنگام دریافت بار در سایر شهرها باید در نوبت پایانه قرارگیرند تا بار به آن ها اختصاص یابد و در اکثر مواقع مشکلاتی بسیاری برای آن ها ایجاد می شود اما در تبریز اکثر رانندگان سایر شهرها خارج از پایانه و از طریق ارتباط با دلال ها بدون نوبت و با پرداخت حق دلالی بیشتر و دریافت کرایه ای کمتر بار خود را می گیرند و به ریش مسئولان می خندند.

تعدادی از رانندگان وسائل نقليه سنگين و كاميون داران در گفت و گو با خبرنگار مسرور اعتقاد داشتند شرایط آنقدر غیرمنصفانه است که اگر کامیون را بفروشند و با پولش دکه ساندویچی بزنند، وضعشان بهتر خواهد شد. آن‌ها نه راه پس دارند، نه راه پیش. نه از شرکت‌ها دل خوشی دارند و نه از معامله با واسطه‌ها. درآمدی که از راه حمل و نقل به دست می‌آید، جوابگوی نیازهای این راننده‌ها و خانواده‌هایشان نیست. استهلاک ماشین‌ها بالاست و هزینه‌ها سرسام آور. از سوی دیگر، بسیاری از کامیون‌ها و تریلی‌های ناوگان حمل و نقل، فرسوده و قدیمی شده‌اند. این ماشین‌ها علاوه بر هزینه‌های بالای تعمیرات و خطراتی که در ایجاد سوانح جاده‌ای ایجاد می‌کنند، سهم عمده‌ای هم در آلودگی محیط زیست دارند. اما هدر رفت سرمایه در این حوزه، فرصت بهبود ناوگان حمل و نقل را نمی‌دهد و تنها محل رد و بدل شدن درآمدهای کلانی است که به جیب واسطه‌ها می‌رود و حالا همه این مشکلات را در کنار این بگذارید که پس از طی هزاران کیلومتر مسئول پایانه بگوید بار نمی دهم و به رانندگان حمله ور شود.

پس از شنیدن درددل رانندگان به سراغ مدیر پایانه بار تبریز رفتیم تا صحبت های وی درباره معضلات بار و مشکلات رانندگان را بشنویم اما پس از ساعت ها مدیر پایانه بار که اختیار تصمیم گیری درباره مصاحبه خودش با خبرنگاران را نداشت درتماس با حراست و روابط عمومی اجازه مصاحبه به وی داده نشد اما در یک جمله اعلام نمود حدود 15 درصد بار تبریز در اختیار من است و 85% آن در دستان مافیا است. همین یک جمله کافی بود تا به اداره كل راهداری وحمل ونقل جاده ای آذربایجان شرقی مراجعه کنیم تا پیگیر مشکلات رانندگان و بررسی موضوع مافیای بار در تبریز باشیم که مسئول روابط عمومی این اداره با اعلام اینکه « دلالی در تبریز مربوط به امسال و پارسال نیست و 30 سال است وجود دارد و در ماجرای حمله به رانندگان تبریزی در یزد اولویت با رانندگان بومی یزد است» قرار شد به علت نبود مسئولان اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای در آن روز قرار مصاحبه ای با مدير كل و یا معاون وی برای پاسخگویی ترتیب دهد که پس از 10 روز و پیگیریهای مکرر از سوی این رسانه مسئول روابط عمومی اداره كل راهداری وحمل ونقل جاده ای هنوز موفق به این کار نشده است. با توجه به صحبت های روابط عمومی و مدیر پایانه بار و یکی از اعضای انجمن صنفی رانندگان وسائط نقلیه سنگین تبریز و حومه آذربایجان شرقی و عدم پاسخگویی مسئولان اداره كل راهداری وحمل ونقل جاده ای آذربایجان شرقی  مشخص می شود اراده ای برای مبارزه با مافیای بار در تبریز وجود ندارد و مشکلات رانندگان در اولویت آن ها نمی باشد.

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.