کد خبر : 55631
تاریخ انتشار : یکشنبه 28 آذر 1400 - 2:36
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای جزئیات جدید از طرح رتبه‌بندی و حقوق معلمان/ ۸۱۶ هزار معلم مشمول رتبه‌بندی می‌شوند بسته هستند

جزئیات جدید از طرح رتبه‌بندی و حقوق معلمان/ ۸۱۶ هزار معلم مشمول رتبه‌بندی می‌شوند

جزئیات جدید از طرح رتبه‌بندی و حقوق معلمان/ ۸۱۶ هزار معلم مشمول رتبه‌بندی می‌شوند

به گزارش تبریز جوان، علیرضا منادی در نشست با نمایندگان معلمان در محل باشگاه فرهنگیان تبریز اظهار کرد: رتبه‌بندی معلمان در اوایل مجلس یازدهم شروع شد و دولت قبلی لایحه‌ای را به مجلس ارائه کرد که به کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری ارجاع داده شده و مقدمات آن تصویب شد اما با روی کار آمدن


به گزارش تبریز جوان، علیرضا منادی در نشست با نمایندگان معلمان در محل باشگاه فرهنگیان تبریز اظهار کرد: رتبه‌بندی معلمان در اوایل مجلس یازدهم شروع شد و دولت قبلی لایحه‌ای را به مجلس ارائه کرد که به کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری ارجاع داده شده و مقدمات آن تصویب شد اما با روی کار آمدن دولت جدید، بلافاصله کلیات این موضوع را وارد صحن مجلس کرده و با ۲۲۷ رای مجددا به کمیسیون آموزش و تحقیقات ارجاع دادیم.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس گفت: در مقدمات لایحه‌ تصویب شده، تغییرات بسیاری را اعمال کردیم؛ دولت اعلام کرده بود که باید ظرف سه سال معلمان را رتبه‌بندی کنیم و برای هر رتبه‌، حداکثر درصدی تعیین کرده بود که ما این درصدها را حذف کردیم، چراکه آموزش و پرورش نمی‌توانست آن را رعایت کند همچنین کل افزایش حقوق را ۲۵ درصد در نظر گرفته بود که حدودا ۱۵ تا ۱۶ هزار میلیارد می‌شد که ما آن را هم تغییر دادیم.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس افزود: هدف ما از رتبه‌بندی معلمان، مشخص شدن جایگاه معلمان در نظام آموزش و پرورش، افزایش کیفیت آموزش و ارتقا شأن معلم است، چراکه اعتقاد داریم که اگر معلم آباد شود، جامعه آباد می‌شود.

منادی خاطرنشان کرد: در تغییرات اعمال شده برای معلمان جایگاهی را تعیین و اسامی را مشخص کردیم و دو ایراد اساسی در لایحه دولت را اصلاح کردیم؛ بنا به گفته‌ دولت، معلمان باید دو سال کار کنند و بعد آن رتبه‌بندی شوند که ما آن را حذف کردیم تا معلم از بدو ورود به کلاس رتبه‌بندی شود، دومین مورد نیز این بود که این لایحه شامل مدیر، معاونان، کادر مدرسه و اداره نمی‌شد و ما آن را تغییر داده و به ۷۳۳ هزار و ۸۱۶ نفر آن را ارتقا دادیم.

وی با بیان اینکه یک عده مخالفان جدی این لایحه بودند و یک عده نیز در ظاهر موافق و در باطن مخالف بودند، گفت: رتبه‌بندی یکی از فوق‌العاده‌های ویژه‌ای است که دو حالت دارد؛ معلمان بنا به فصل دهم همانند کارکنان دیگر دولت حقوق می‌گیرند که بر اساس ماده ۶ این قانون، دولت مکلف است همه‌ی امتیازات و درصدهای موضوع فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری را برابر سایر کارکنان دولت، به مشمولین این قانون اختصاص دهد که فوق‌العاده رتبه‌بندی موضوع این ماده علاوه بر امتیازات و درصدهای اعلام شده است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس یادآور شد: کسب رتبه‌های بالاتر مستلزم حداقل پنج سال خدمت در هر یک از رتبه‌ها و کسب سایر شرایط لازم تعیین شده در آیین‌نامه اجرایی این قانون بوده و حداقل سابقه‌ خدمت معلمی برای کسب رتبه‌های دانشیار معلم و استاد معلم به ترتیب ۱۵ و ۲۱ سال است که همچنین دوره‌ی خدمت در هر رتبه برای معلمان شاغل در دوره‌ ابتدایی، مدارس استثنایی و مناطق محروم، مرزی و عشایری، به ازای هر سال خدمت سه ماه از سقف رتبه کاهش می‌یابد.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ضمن حذف سقف تبریز جوان درصدها در لایحه، مدرک تحصیلی را نیز اعمال کردیم، چراکه بسیاری از افراد در آموزش و پرورش مدرک آنها اعمال نمی‌شد همچنین در بحث ساعت اضافه‌کاری که برابر سند تحول آموزش و پرورش موظفی ۶ ساعت بود که ما آن را حذف کرده و سه شایستگی عمومی، تخصصی و حرفه‌ای را برای آنها تعیین کردیم.

وی گفت: نحوه‌ درصد بندی معلمان به‌عنوان مهم‌ترین عنصر نظام آموزش کشور با دو اتفاق خوب همراه بود؛ اولین مورد اتصال معلمان به آموزش عالی بود، چراکه در آموزش و پرورش می‌کاریم و در آموزش عالی برداشت می‌کنیم.

منادی بیان داشت: ۵۳۸ هزار و ۲۴۸ معلم لیسانس، فوق دیپلم و دیپلم با متوسط دریافتی ۶ میلیون ۸۶۳ هزار تومان، ۱۹۰ هزار و ۹۹ نفر فوق لیسانس با متوسط دریافتی ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و ۵ هزار و ۴۰۰ معلم نیز دکترای دارند و به طور متوسط نیز ۸ میلیون ۷۹۰ هزار تومان دریافت می‌کنند.

منادی یادآور شد: ۹۹ درصد معلمان لیسانس و فوق لیسانس هستند که با اساتید دانشگاه یکسان نیستند، چراکه آنها کار تحقیقاتی می‌کنند، از این‌رو  جایگاه علمی آنها از حیث مدرک، مربی است و طبق قانون فاصله‌ حقوق هم ترازها در رسته‌های مختلف نباید بیش از ۲۰ درصد دریافتی آنها فاصله داشته باشد که مدرک ما در این امر حقوق ۱۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی مربی پایه یک دانشگاه تهران است.

وی اضافه کرد: چنانچه حقوق و فوق‌العاده‌های هریک از معلمان از هشتاد ‌درصد مجموع حقوق و فوق‌العاده‌های هیات علمی مربی پایه یک دانشگاه تهران کمتر باشد، مابه‌التفاوت تا سقف مذکور تحت عنوان «تفاوت تطبیق» در احکام کارگزینی آنان درج خواهد شد و ‌افرایش پرداختی ناشی از اجرای این قانون، تحت عنوان «فوق‌العاده رتبه‌بندی» و «تفاوت تطبیق» همه ساله متناسب با تغییرات حقوق و فوق‌العاده‌های هیات علمی مربی پایه یک دانشگاه تهران محاسبه شده و مشمول کسور بازنشستگی نیز می‌شوند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس گفت: افزایش پرداختی ناشی از اجرای این قانون، از ۳۱ شهریور ماه سال‌جاری در سقف ۱۲۵ هزار میلیارد ریال پرداخت می‌شود و از ابتدای سال ۱۴۰۱ منوط به پیش‌بینی بار مالی در قوانین بودجه سنواتی، به صورت کامل اعمال خواهد شد.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در دانشگاه‌های دیگر این ارقام فرق می‌کند، از این‌رو اساس و پایه را دانشگاه تهران در نظر گرفتیم، چراکه هیات امنای دانشگاه تهران جزو هیأت دولت هستند.

وی خاطرنشان کرد: برای معلمان با رتبه آموزشیار معلم ۱۰ درصد، مربی معلم ۱۵ درصد، علاوه بر افزایش رتبه قبلی، استادیار معلم ۱۲ درصد، علاوه بر افزایش رتبه‌های قبلی، دانشیار معلم ۱۰ درصد، علاوه بر افزایش رتبه‌های قبلی و استاد معلم پنج درصد علاوه بر افزایش رتبه‌های قبلی به مجموع حقوق، مزایا و فوق‌العاده‌های مستمر و ارقام مندرج در احکام کارگزینی معلمان، افزوده می‌شود.

وی یادآور شد: طی این لایحه تبریز جوان بودجه آموزش و پرورش از هشت درصد به ۱۲ درصد کل بودجه عمومی کشور افزایش خواهد یافت و معلمان باید در نظر بگیرند که اکثر حقوق‌های کارمندان با سابقه دولت حدود ۴ میلیون تومان است اما بنا به جایگاه والای معلمان مقدار دریافتی آنها افزایش می‌یابد.

منادی با تاکید بر اینکه مهم‌ترین امری که انجام شد، اتصال آموزش و پرورش به دانشگاه تهران بود، گفت: در حال حاضر میانگین دریافتی کل معلمان ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است که بدون لایحه رتبه‌بندی نیز حقوق آنها یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت.

وی در پایان تاکید کرد: زین پس کارها سخت‌تر شده و هیات‌ها معلمان را ارزیابی خواهند کرد تا هر فردی بر اساس شایستگی خود حقوق بگیرد که رتبه‌ آنها به توانمندی، هنر، مهارت و دانش فرد بستگی دارد.

انتهای پیام/




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

css.php